3 Sistem Operasi Yang Akan Menjadi Saingan Hebat OS Android.

Sistem operasi Android pada masa ini memang sedang berjaya dengan mendominasi pasaran peranti mudah alih. Besarnya pasaran Android membuat beberapa operating sytem (OS) lain seakan tenggelam ditelan bumi. Jika dulu kita mengenal OS Symbian dan BlackBerry, maka sekarang anda harus melupakannya kerana sistem operasi tersebut sudah menjadi sejarah dan nostalgia.


Sekilas Perkembangan OS Android

Sistem Operasi Android yang dihasilkan oleh Google dengan teras program (kernel) Linux pada tahun tahun 2005 ini memang telah menjadi fenomena tersendiri di dunia gadget dan telekomunikasi. Bagaimana tidak, dengan membuat konsep open source, sistem operasi berlogo robot hijau ini berjaya membuat banyak pengeluar peralatan mau menyematkan didalam perantinya.

Apalagi sejak Google membentuk Open Handset Alliance (OHA) pada 6 November 2007 dan menerbitkan kod sumber (source code) Android untuk pemaju aplikasi. Maka sistem operasi yang berkembang dengan nama-nama kuih ini semakin kelihatan mendominasi pasaran mudah alih dengan menyingkirkan BlackBerry dari Research In Motion (RIM), Symbian dari Nokia, dan Windows Mobile (kini Windows Phone) dari Microsoft dalam dunia OS.

Pada masa ini saingan sengit dari Android hanyalah iOS yang dibuat oleh Apple. Namun seiring pertumbuhan teknologi, saat ini Android harus waspada dengan kehadiran beberapa sistem operasi terbaru. Lalu OS terbaru apa saja yang harus diberi perhatian oleh Android ini? Berikut ulasannya.

1. OS Tizen

Sistem operasi pertama yang harus diberi perhatian oleh Android adalah Tizen. OS yang merupakan projek besar organisasi Linux Foundation bersama syarikat elektronik Samsung dan pengeluar pemproses Intel ini juga menghadirkan konsep open source yang bersifat terbuka seperti Android.

Tidak hanya untuk peranti mudah alih, OS yang juga disokong oleh pembekal khidmat Sprint Nextel dan The Automotive Grade Linux Workgroup ini juga direka untuk peranti multimedia dalam kenderaan, televisyen dan sebagainya.

Setakat ini Tizen telah berjaya menerbitkan dua produknya. Pertama Larkspur yang merupakan Tizen versi 1.0 yang dilancarkan pada 30 April 2012. Kedua, pada 25 September 2012, Tizen versi 2.0 bernama Magnolia kembali dikeluarkan dengan versi penuhnya yang dikeluarkan pada Januari 2013.

Pengeluar peranti elektronik Samsung sendiri telah mengeluarkan telefon pintar dengan sistem operasi Tizen 2.0 di suku pertama tahun 2013 silam. Langkah Samsung menyokong projek Tizen ini disebut-sebut sebagai usaha agar tidak bergantung sepenuhnya pada Android.

2. Firefox OS

Mozila Foundation rupanya tak mau ketinggalan dalam mencari peluang dalam perniagaan operating system ini. Dengan menjalankan projek "Boot to Gecko" (B2G) pada 25 Julai 2011, sebuah pertubuhan bukan keuntungan yang mencipta perisian pelayar (browser) Firefox ini akhirnya berjaya membuat sistem operasi mudah alih open source bernama Firefox OS.

Selepas pelancaran Firefox OS, organisasi yang berpusat di Mountain View, Amerika Syarikat ini menyatakan bahawa Firefox OS akan menjadi ekosistem mudah alih yang sepenuhnya terbuka yang dibina sepenuhnya pada standard web terbuka dan aplikasi yang dibangunkan dengan teknologi HTML5.

Beberapa sokongan datang dari beberapa company seperti ZTE, TCL, Deutsche Telekom (induk syarikat T-Mobile), Etisalat (yang beroperasi di 18 negara termasuk Timur Tengah, Asia dan Afrika), Sprint di Amerika Syarikat, dan Telefónica di Sepanyol.

Dengan semakin banyaknya sokongan dari pembekal dan pengeluar mudah alih ini, Mozilla berharap mereka dapat berkembang lebih besar lagi dengan membuka peluang bagi pemaju aplikasi untuk membina aplikasi di Firefox OS. Untuk menjayakannya, pihak Firefox pun telah merancang kedai aplikasi dalam talian yang diberi nama Firefox Marketplace.

3. OS Ubuntu

Terakhir, Operating System (OS) yang perlu diberi perhatian Android sebagai pesaing dan penentang seriusnya adalah Ubuntu. Sama seperti Tizen dan Android, sistem operasi yang bermula dari peranti PC ini dibina dengan kernel Linux. Ubuntu sendiri telah dikeluarkan pada tahun 2013 lalu oleh pemajunya iaitu Canonical berasal dari Bahasa Inggeris.

Ubuntu merancang sendiri mudah alih agar dapat berjalan dengan baik di peranti dengan pemproses ARM dan X86. Untuk merayu pemaju aplikasi, Canonical berjanji untuk mengeluarkan Application Programming Interface (API) agar para pemaju mahu membina aplikasi di Ubuntu.


Add Your Comments

Disqus Comments

CATATAN TERBAHARU