Cara Mencegah Virus di File Office.

Kebanyakan komputer di pejabat-pejabat swasta mahupun agensi-agensi kerajaan akhir-akhir ini diserang oleh virus yang merosakkan file office di cakera / kilat. Virus ini baru akan menyerang fail jika fail disalin ke pendrive atau di flashdisk lain yang dihubungkan ke komputer terkena virus. 

Umumnya yang diserang fail Microsoft Word (.doc) dan Microsoft Excel (.xls). virus ini akan merubah file tersebut menjadi aplikasi (.exe). Icon yang muncul sama dengan fail asal sehingga akan menipu pengguna komputer untuk membuka fail tersebut, sehingga virus akan terus menyerang komputer yang tidak dilindungi dengan up to date virus scan. 


Ada cara mudah untuk mencegah virus tersebut menyerang file office kita, iaitu dengan menukar sambungan fail office menjadi kata lain selain .doc dan .xls. Misalnya menukar failkeuangan.xls menjadi keuangan.excel, menukar fail laporan.doc menjadi laporan.word. Untuk Ms. Word selain menukar fail seperti diatas juga boleh dengan menukar type file ( save as type: Rich Text Document / .rtf) pada pilihan pada saat save file. 

Untuk menukar sambungan boleh dilakukan dari windows explorer dengan cara rename file dimaksudkan atau melalui kotak dialog simpan fail, caranya dengan menaip nama fail di file name space dengan menambah tanda petikan (") di awal dan akhir fail. contoh " Keuangan.excel ".



Add Your Comments

Disqus Comments

CATATAN TERBAHARU