Ingin Beli Telefon Bimbit Tapi Binggung Sistem Operasi Yang Bagus? Sesuaikan Saja Dengan Pilihan Berikut Ini.

Untuk membeli sebuah telefon bimbit memang tak melulu melihatnya dari harga dan spesifikasi teras seperti RAM, pemproses, kamera dan memori dalaman. Tapi penerapan Operating System (OS) pada telefon pintar terkadang juga menjadi perhatian beberapa pelanggan untuk membelinya. Meski kini OS Android kini sedang menerajui pasaran, namun bukan bermakna semua orang ingin membeli telefon bimbit dengan sistem operasi milik Google tersebut.

Image dari Business2community.com

Kenyataannya memang beberapa orang lebih suka dengan OS selain Android, dengan beberapa pertimbangan yang ada. Tapi sayangnya ada masih ada juga yang bingung serta ragu untuk menentukan OS yang terbaik untuk smartphone yang akan dibelinya. Nah bagi anda yang ingin membeli telefon pintar tetapi kebingungan sistem operasi yang ingin dipilih maka berikut ini ada beberapa maklumat yang boleh anda jadikan pedoman.

1. Smartphone dengan Sistem Operasi iOS

Pilihan pertama sistem operasi yang boleh anda pilih adalah iOS dari Apple. Perlu anda tahu bahawa sistem operasi dari iOS ini adalah adanya pandangan user interface dan tema yang selalu sama di setiap siri telefon bimbit. Nah jika anda tidak menyukai hal yang terus menerus sama di setiap siri telefon bimbit maka elakkan membeli iOS.

Tapi jangan dulu khuatir, OS iOS ini juga mempunyai keutamaan pada ekosistem seperti reka bentuk yang elegan. Di setiap perangkatnya Apple memang selalu mengutamakan kemewahan dan kualiti terbaik. Dari sini maka wajar bila telefon pintar dengan OS iOS selalu berprestij dan membuat penggunanya mempunyai status sosial yang tinggi. Hal ini terbukti daripada harga yang mahal yang harus ditebus pelanggan jika ingin memiliki telefon pintar dengan OS iOS.

2. Smartphone dengan Sistem Operasi Android

Kemudian, pilihan kedua untuk sistem operasi pembelian telefon pintar adalah Android. Ya, sistem operasi daripada Google ini merupakan pilihan yang paling banyak beredar di masyarakat. Jadi apabila anda ingin memiliki telefon pintar dengan OS Android maka akan sangat mudah anda mendapatkannya.

Bermacam-macam jenis atau jenama telefon pintar pun boleh anda dapatkan dari OS Android ini. Jadi telefon pintar dengan OS Android ini akan sangat sesuai bagi mereka yang suka bosan dengan satu jenama telefon bimbit. Selain mudah didapatkan, telefon pintar Android mempunyai kelebihan untuk di setting sesuai dengan keinginan individu.

Jadi dari sini anda boleh mengubah tema, jenis huruf (font) hingga launcher. Tetapi meski demikian, OS Android ini juga mempunyai kelemahan iaitu tahap keselamatan (security) yang lemah. Hal ini kerana aplikasi yang ada di kedai aplikasi (Google Play) semua boleh didapati secara terbuka dan percuma.

3. Smartphone dengan Sistem Operasi Windows Phone

Bila anda ingin tampil beza, anda boleh cuba memilih dan menggunakan telefon bimbit pintar daripada Microsoft dengan sistem operasi Windows Phone. Walaupun tidak sepopular iOS dan Android, dengan telefon pintar Windows Phone anda akan mampu tampil berbeza dengan yang lain.

Kelebihan lain dari OS Windows Phone selain boleh tampil berbeza adalah tahap keselamatan yang kuat dan juga integrasi segala perkhidmatan pada peranti Windows sehingga penggunanya lebih cepat dalam mencapai sesuatu. Dengan pandangan atau antara muka yang unik iaitu berupa kotak-kotak maka dengan menggunakan Windows Phone maka anda pun akan mampu tampil dengan berbeza dengan yang lain.

4. Smartphone dengan Sistem Operasi BlackBerry

Terakhir, sistem operasi yang boleh jadi pilihan anda untuk membeli telefon pintar adalah BlackBerry. Meski sudah bukan lagi zamannya, BlackBerry tentu saja masih boleh anda dapatkan di beberapa kedai. Dan kelebihan OS BlackBerry yang akan terus dikenang oleh dunia adalah ciri push email yang menjadikan tahap keselamatan menjadi lebih hebat.

Meski kemudiannya mengeluarkan multi sentuh namun sejarah akan mencatatkan bahawa BlackBerry merupakan perintis telefon pintar yang dilengkapi dengan track ball. Telefon pintar yang satu ini akan sangat sesuai untuk anda yang bekerja dengan cepat menggunakan keyboard Qwerty. Sedangkan kelemahan dari OS buatan syarikat Kanada ini adalah menu hiburan yang sedikit dan jumlah permohonan yang tidak terlalu banyak.


Add Your Comments

Disqus Comments

CATATAN TERBAHARU