Asus Kembali Padukan Smartphone dan Tablet di PadFone 2.

PadFone 2 hadir dengan spesifikasi dan reka bentuk lebih menarik.


Asus memperkenalkan secara rasmi peranti terbarunya, Padfone 2, dalam majlis khas yang diadakan di Milan dan Taipei pada 16 Oktober. Di Taipei, Padfone 2 telah diperkenalkan secara langsung oleh Ketua Pegawai Eksekutif Asus Jerry Shen. 

Sama seperti pendahulunya, Padfone 2 hadir dalam peranti yang menggabungkan telefon pintar dan tablet. Jadi jika ingin menggunakan tablet, telefon pintar itu boleh dimasukkan ke dalam slot khas di tablet. 

Kali ini, Asus membesarkan saiz skrin telefon pintar menjadi 4.7 inci dengan resolusi 720 p Super IPS. Telefon pintar ini ditanam dengan pemproses quadcore 1.5 GHz Krait APQ8064 Snapdragon dari Qualcomm dan GPU Adreno 320. Telefon pintar ini juga dilengkapi dengan kamera 13 MP dengan teknologi sensor BSI dari Sony, serta kamera depan 1.2 MP. 

Gadget ini menggunakan sistem operasi Ice Cream Sandwich yang boleh upgrade ke Jelly Bean. Telefon pintar ini juga dilengkapi dengan RAM 2 GB dan tambahan kapasiti 50 GB di Asus WebStorage untuk jangka masa dua tahun. Untuk penyambungan, PadFone 2 juga dilengkapi dengan Near Field Communication, dan kemampuan beroperasi di rangkaian LTE. 

Dalam bentuk tablet, peranti ini akan hadir lebih tipis. Kali ini, PadFone 2 disebut tidak lagi mempunyai dengan cover untuk menutup telefon pintar, tapi langsung dipasang ke kerangka tablet. Untuk tablet, peranti ini akan hadir dalam skrin 10.1 inci dengan resolusi 1280x800 IPS. Berat tablet kini hanya kira-kira 724 gram jika tanpa telefon bimbit, sehingga lebih ringan daripada iPad terbaru. Tablet ini juga disertai dengan penyambungan WiFi dan 3G. 

Padfone 2 siap hadir di pasaran Taiwan mulai minggu depan. Seperti jualan sebelumnya, telefon pintar ini boleh dibeli secara berasingan atau sepakej dengan PadFone Station sehingga boleh digunakan sebagai tablet. Harga akan dijualan kira-kira US $ 620 hingga US $ 750, berdasarkan kapasiti simpanan.

Jika beli pakej, maka PadFone Station akan dibanderol seharga US $ 210, lebih murah berbanding beli berasingan yang berharga US $ 310.

Sumber: vivanews


Add Your Comments

Disqus Comments

CATATAN TERBAHARU