Ini Spesifikasi dan Harga Penuh Samsung Galaxy C5.

Samsung telah melancarkan Galaxy C5 secara rasmi yang nantinya juga akan disusuli oleh Galaxy C7 dengan saiz yang lebih besar. Namun di awal kemunculan Galaxy C5 ini cukup mengejutkan, pasalnya telefon bimbit ini sudah boleh didapati secara pre-order di China, namun jadual untuk jualan sendiri baru akan dilakukan pada 16 Jun akan datang.


Kebocoran maklumat sebelum mengedaran tidak menyebutkan tentang dimensi dari telefon pintar ini, dan senarai spesifikasi yang datang secara rasmi itu cukup mengejutkan, pasalnya Galaxy C5 mempunyai kerangka yang begitu tipis, yakni hanya 6.7 mm. Sedangkan untuk layarnya seluas 5.2 inci dengan resolusi FHD dan menggunakan panel Super AMOLED. Sama seperti Galaxy C7, butang home pada telefon bimbit ini sudah bersepadu dengan sensor pengimbas cap jari.

Sektor fotografi pada Galaxy C5 ini lebih baik jika dibandingkan dengan Galaxy A5. Kamera utama dari Galaxy C5 resolusi 16MP dengan aperture f / 1.9 dan kamera depan beresolusi 8MP dengan bukaan yang sama, yakni f / 1.9. Sedangkan untuk prosesorya, masih menggunakan Snapdragon 617 yang mempunyai pemproses octa core dan GPU Adreno 405. 

Telefon pintar yang menggunakan OS Android 6.0.1 Marshmallow ini dengan bateri berkapasiti 2.600mAh. Ada juga ciri-ciri dwi-SIM, di mana ia berjenis slot hybrid sehingga anda boleh memuat microSD sebagai gantinya. Rangkaian tambahan termasuk 4G LTE, Wi-Fi, Bluetooth 4.2 dan NFC dengan sokongan Samsung Pay. 

Pre-order untuk telefon pintar ini telah dibuka di negara China dengan harga CNY 2.200 (RM1370) untuk model ROM 32GB. Sedangkan untuk ROM 64GB pada harga CNY 2,400 atau kira-kira RM1530. Belum diketahui sama ada Samsung akan membawa telefon pintar Galaxy C series ke luar China, kerana menurut maklumat, mengatakan peranti C series hanya khusus untuk pasaran China.


Add Your Comments

Disqus Comments

CATATAN TERBAHARU